Isnin, 20 April 2009

Kawan

assalamualikum,

angin sepoi-sepoi bahasa sering bertiup,
april yang sudah lama menjenguk diri ini sudah ingin meninggalkan aku,
mei yang bakal tiba pula sudah mula mengintai untuk menggantikan april.


Sedar x sedar, dah hampir bulan LIMA. Bayang2 Peperiksaan Pertengahan Tahun sudah jelas kelihatan. Cuma jasadnya sahaja yang masih belum muncul. Cukuplah Ujian Setara 1 yang lepas menjadi seksaan jasad yang lemah ini. Biarlah Peperiksaan Pertengah Tahun ini menjadi titik perubahan dalam diri untuk menghadapi SPM yang lebih hebat tarafnya. Inysallah, AMIN.

Tengok balik TAJUK, hehe

Kawan, emm..siapa mereka? Bagi aku mudah, kawan ialah orang yang sentiasa hampir dengan kita takala susah mahupun senang. Bukan sahaja dekat di mata, malah walaupun berjauhan berjutaan batu, seorang kawan tetap dekat di hati. Tapi kawan ada pelbagai jenis kawan. Ada yang jujur, ikhlas, baik hati dan ada juga yang hanya kawan pada nama tetapi hakikatnya dia merupakan duri dalam daging.

Berbicara mengenai kawan, aku punyai ribuan kawan. Berbagai jenis kawan. Tetapi kawan sejati, yang benar2 bersama aku susah dan senang, mungkin mampu dibilang dengan jari sahaja. Yang lain-lain itu siapa? Yang lain-lain hanyalah kawan yang mungkin aku kenal tatkala gembira dan menyenangkan sahaja. Kawan yang tetap tegar bersama dalam sendu dan senda hanyalah beberapa kerat sahaja. Tapi aku tidak kisah, kerana itulah hakikatnya manusia. Makhluk yang pintar, pintar memanipulasi keadaan. Mungkin tanpa ku sedar, akulah orangnya.

Kebanyakan orang menggelar kawan pertamanya kawan baik? YA! BENAR! Aku pun! Tapi mungkin itu semalam. Aku pernah membesar dengan dia. Susah dan senang kami lalui bersama. Hujan terik semua bersama. HAHA. Main pasir sama2. Main TAMIYA atau pun dulu2 DASHINKURO sama2. Then lama sikit main TAMIYA sama2. Main BEYBLADE sama2. Main guli sama2. Tatkala belum reti menzahirkan perkataan kami sudah rancak bersembang. Aku mungkin dalam lupa atau ingat, tetapi kadang-kadang aku seolah melihat semula benda2 yang kami lakukan sama2. Sememangnya sama dengan apa yang pernah aku lalui. Mungkin aku punya FOTOGRAFIK memori, cuma aku tidak reti mengawalnya sahaja.

Tahun demi tahun, sedekad berlalu, kawan tetap kawan. Cuma mungkin bicarawa sudah berbeza. Tiada lagi beyblade dalam bicara kami. Perkara-perkara serius mula memenuhi bicara kami. Alam menengah telah mempengaruhi personaliti kami. Seperti saya katakan, kawan tetap kawan.


Namun, ternyata dia mengikut haluan berbeza dengan aku. Dia ke sana, aku ke sini. Mulanya, aku cukupcukupcukup kecewa dengan perangai nya yang ternyata sudah berubah. Mula melibatkan diri ke dalam kancah ASAP HARAM!ROKOK! Mula-mula aku macam diam membisu. Lama-lama aku sedar aku kena nasihat dia. OKLAH! SLOWslow. Mula-mula macam ok, lama-lama KO. Dia pun sudah mula memilih kawan2 lain yang sama kepala dengannya. Ternyatalah kini perbedaan kami. Tapi aku nak nasihat lebih2, dia ada bapak ada mak, so, aku ni hanyalah insan yang lemah longlai shj.

Aku cuba buat yang terbaik, dalam segenap aspek. Mungkin ada manusia tidak pernah kenal erti MENGENANG JASA. Aku tidak kisah. Tetapi bagaimana, kalau kita sudah buat macam2 untuknya, tapi dia hanya menconteng arang di muka "KAWAN BAIK"nya itu hanya kerana ingin menampakkan bahawa aku ini sama sahaja dengannya. Jikalau dia tidak mahu mendengar nasihat, tidak perlulah memburuk-burukan orang lain. Aku telah memberi sokongan dalam semua aktiviti dia, kecuali yang tidak bermanafaat. Tapi dia hanya mementingkan diri dengan meburuk-burukan aku di hadapan keluarganya. Jikalau perkara yang dia katakan itu benar, aku masih bole berfikir waras untuk menerimanya. TAPI, kalau dia mereka-reka cerita? BAGAIMANA?

Semalam, tiba-tiba sahaja, mama jumpa aku dan bertanya, "ahmad ada citer sekiansekiansekian?" Aku macam tergamam, "HA?" Mama cerita bahawa kawan itu memberitahu sekiansekiansekian kepada ibunya. Aku sangat sedih mendengarnya. Jelas lagi nyata dia mereka-reka hal tersebut. Kemudian, sekali lagi mama bertanya," Ahmad ada makwa?" HAHA! Itulah balasan spontan aku. Makwa?heee:D memang lawak. Rasanya semua orang tahu aku tidak punya makwa/pacar/dll. Sekali lagi mama berkata bahwa rakan tersebut memberitahu bahawa aku punyai kekasih dari SEKOLAH sekiansekian. Dialognya seperti ini

Ibu: Tgk ahmad 2, x de pon makwa2
Kawan: Ala, ibu x tahu. Ahmad tu ada makwa, Sekolah sekiansekian, cun!


Tidak cukup dengan itu,

Ibu: Tgk ahmad tu baik jee kat umah,x de kuar2 ke apa ke
Kawan: Ala, ibu x tahu ahmad kat sekolah mcm mana.


Pedih hati aku mendengarnya. Bila masa pula aku punyai kekasih? HAHA. Dah tu, bagaimana perangai aku di sekolah? HINA?DINA?MACAM DIA? Jelas lagi nyata aku berbeda dengan kamu wahai kawan. Tatkala kau di tapak perhimpunan rancak bersembang, aku sibuk ingin memastikan perhimpunan berjalan lancar, termasuklah untuk membuatkan kau memberi perhatian. Sungguh aku kecewa. Jikalau dia tidak menyukai aku, tidak perlulah hendak menjatuhkan maruah orang lain. Tidak perlulah hendak mereka-reka cerita tentang orang lain?
Tidak kenal ke FITNAH? Tidak tahu ke dosanya?

i miss the old you!
dan..aku pinta kepada diriku dan diri-dirimu, hentilah perbuatan hina memfitnah dan mengumpat

sekian, assalamualikum:D




Tiada ulasan: