Selasa, 15 Februari 2011

Boleh Tak Bicara Serius?

Dalam kata lain, boleh x kalau kita berbicara benda yang serius?
Aku remaja, anak muda yang memang sedaplah dengan dunia ini. Fikir pasal akhirat, 5 kali sehari, itu pung (ok slang GANU di situ) kadang-kadang2 lalai. Macam manakan, anak-anak remaja lain, x payah nak baik sangatlah, sama je semua orang, ok, tarik balik bukan semua, tapi kebanyakan. Kau duduk ceruk mana pun duniawi memang benda yang sedapkan. Ada bf/gf list nombor satu kan dalam hidup masing-masing, eleh, x minat konon, aku pun nak, apatah lagi korang, eh apahalnya banding dengan diri sendiri, macam kau baik. haha.
Naik muak bila buka blog semua orang, perkara yang sama sahaja jadi tatapan mata dan kepala, yelah, kalau x ada kepala x kan ada mata. Kalau x gaduh dengan pakwe, gaduh dengan makwe. Kalau x dating dengan pakwe, dating dengan makwe. Macam satu dunia nak tahu kau keluar dengan pakwe/makwe kau kan. Meaningless, OK no offence eh. Jangan nak terasa lebih, kalau ada yang terasa, duk depan komputer belajar menulis benda bermanafaat sikit.
Lumrah manusia, apatah lagi masa baru meningkat remajakan, nak ada kekasih hati, supaya berbunga-bunga hati. Dalam hati ada taman dan berbagai lagi. OK, itu x patut dipersalahkan, kalau ada rasa nak bercinta, itu normal, bukanlah perkara yang patut kau kesal seumur hidup pun. Agak dramatikkan, kau balik-balik rumah, nampak awek cantik molek senyum kat kau then rasa serba salah sebab struck by love, " Oh tidak, aku jatuh cinta, ini tidak patut. Ahh, aku x nak, aku x nak terjerumus ke lebah syaitoonn." OK, minta maaf tuan-tuan dan puan-puan, drama terlebih.
Tak perlulah nak takut sangatkan, kalau x ada perasaan bila awek cantik molek senyum kat kau, rasa-rasanya patut cek balik, cukup x hormon laki-laki kau? Aku takut kau terjerumus ke lembah yang tidak patut.
Terjerumus ke lembah-lembah sekaum ni pun satu lagi masalah, kalau suka laki pun, x yah la nak tujuk sangat, kau suka tengok laki-laki tampan, segak lagi kacak. Tak payah duk simpan magazine maskulin dari jilid SATU sampai berap ratus ribu aku pun x tau, then mentang-mentang blog dan tumblr dan sebagainya famous, dia menunjuk-nunjuk. Memamnglah orang cop kau G*Y, then touching sebab orang kata kau G*Y, memang nampk sangat kau P*nd*n. Tak salah nak mengagumi ciptaan tuhan, memang ada yang dicipta cantik, tapi berpada-padalah. See dah cerita pasal g*y, lari tajuk betul aku ni.

ok itu baru mukadimah ya datuk-datuk dan datin-datin.

Aku rasa ada satu tahap, bila remaja dah sampai umur 16/17, dah melangkah alam menengah tinggi, pemikiran patut berubah menjadi lebih kritis dan kreatif. Lebih matang dan tersusun. Bukannya macam budak-budak 4 tahun yang masih tengok cerita "Apa yang penting, KERJASAMA". Tapi cerita tu memang menagihkan kan. Dorang buat cerita tuh ada letak nikotin/tar dan sebagainya ke ha? ok ngarut. Bila dah sampai satu tahap kena tahu lah serba sedikit pasal dunia sekarang. Apa yang terjadi, apa yang bakal jadi, kiranya kalau orang tanya pasal isu-isu semasa, x adalah terngangan sambil berlalu masuk seekor lalat sebesar ibu jari.
Aku suka mengambil contoh Mesir yang sedang dalam proses revolusi, Bahagian 1 revolusi dan tamat, Mobarak dah meletak jawatan, seterusnya Bahagian 2 dan Bahagian 3 akan bersambung. Aku rasa kalau aku pergi sekolah-sekolah menengah dan tanya "Kenal tak siapakah Mobarak?", aku rasa mungkin hanya 60 peratus je yang kenal. 60 peratus tuh pun bagi aku macam paling-paling tinggilah. Dan yang boleh cerita berapa tahun dia telah menzalimi rakyat mesir, kenapa rakyat mesir nak dia turun dan sebagainya mungkin satu atau dua peratus. Aku sahaja tulis satu dan dua dalam bentuk perkataan, x nak bagi pandangan yang terlalu teruk.
Bandingkan remaja-remaja kita hari ini di Malaysia dengan yang ada di Mesir. Mereka yakni pakcik dan makcik bangkit pergi beramai-ramai sambil berjalan macam Janda Berhias, Ratu Kampung ke Tahrir Square demi anak-anak mereka, demi remaja-remaja Mesir yang ada pada hari ini. Mereka tahu revolusi bukan perkara yang mudah dan terpaksa berhadapan dengan pelbagai dugaan. Mungkin mengambil masa dalam 10 tahun agar sesebuah negara kembali pulih dan menjadi seperti mana yang mereka kehendaki, masa itu mungkin pakcik-pakcik dan makcik-makcik ini semua dah kembali kerahmatullah. Siapa yang dapat merasai kemanisan perjuangan tadi? Remaja dan generasi seterusnyakan.
Oleh kerana itu, remaja mesir bangkit, bersama-sama berarak ke Tahrir Square mempertahankan hak rakyat mereka.
Remaja Malaysia? Apa yang remaja Malaysia tahu sekarang ini. Pertama, Justin Bieber nak datang Malaysia, sedih sebab mak bapak x kasi duit nak pergi tengok konsert JB, no offence ok, x salah pun nak minat dia, dia freemason ke iluminati ke, apa ke, korang nak dengar dia nyanyi je pun, apa salahnyakan. Tapi kenapa kalau dalam status FB masing-masing, dipopulasi oleh info-info hiburan semata-mata. Kalau x JB, Lady Gaga, paling baik pun Maher Zain, ok, aku x kata pun nak minat artis mana-mana tu dosa besar haram dan sebagainya, aku bukan alim ulama' nak letak hukum ikut suka hati. Berhibur memang tidak ada salahnya, KALAU BENAR MENGIKUT CARANYA, tapi kalau asik duk berhibur, walaupun dengar nasyid, sampai kerja lain x jalan, sampai benda lain x tahu, sampai minda tertutup, itu bukan cara berhibur namanya.
Kedua permainan video atau sukan. Nak minat games, silakan, sihat apa, bersukan itu penting, tapi perluke sampai nak sibuk bergaduh dengan indonesia sampai hari ini? Tak perlukan, bukannya korang yang main dekat stadium itu pun, Kalau Safee Sali nak marah-marah, masuk akal jugak, walaupun kurang Profesional, tapi dia mengeluarkan bertimba-timba peluh bermain untuk negara. korang?
Ketiga, cinta-cinta-cinta. Ok, aku faham remaja memang sangat mudah dilamun cinta. Jangan terasa, aku mengaku aku pun manusia, masih remaja, dan sangat mudah dilamun cinta, tapi sampi bila kau rasa kau nak gunakan laman sosial kau tu untuk beritahu satu dunia hubugan kan dan si dia. Tak perlulah rasa romantis sangat buat begitu, letak gambar peluk-peluk sebagai default x mejadikan anda bahagia pun. Kalau nak bercinta, cubit-cubit semut dah la. X perlulah mengalahkan parents korang yang dah 30-40 tahun hidup bersama. Meluat sahaja. Terasa? Bagus, pergi tengok cermin, fikir dalam-dalam.
Aku malas nak cerita pandangan aku terhadap Mesir, masa depan negara kita dan sebagainya. Cuma aku nak memetik kajian yang dilakukan oleh pakar politik Israel, (dah jadi agen yahudi pulak dah aku ni. haha), "In Jordan, Algeria and Malaysia, however, the findings point to a "positive democratic gap" and a coup is unlikely. In these countries, although they are not characterized by a high level of democratization, the citizens' democratic aspirations are lower, and in such a situation the danger of governmental instability is smaller." (klik sini)
Aku boleh bagi kata lain, ketidak bukaan media di negara kita sudah tersohor di muka bumi, kecuali di Malaysia sendiri, kerana apa, seperti yang dikatan, rakyat kita kurang aspirasi, kerana terlalu bodoh sehingga mudah-mudah diperbodohkan orang berkuasa.
Ok, aku x nak campur tangan hal politik, tapi macam mana remaja nak jadi pandai, kalau surat khabar yang menipu tu pun kau x baca, apatah lagi kau nak menggeledah maklumat dalam internet. Mak bapak kau kerja penat-penat, pagi sampai malam, ada la dapat 2-3 ribu nak beli 8 orang anak sebulan, bayar bil telefon yang kau bebankan dengan bergayut, bayar bil internet yang sangat mahal apatah lagi bila pakai Unifi, dengan harapan anak-anak mereka dapat belajar melalui internet, x jadi macam orang ceruk gua, x tahu apa-apa, tapi semua harapan ibu bapa anda terkubur dalam-dalam sahaj nampaknya. Terima Kasih Mark Z, Facebook sangat berguna, merupakan inovasi terhebat zaman ini, tapi masih, remaja Malaysia terlalu bodoh untuk memanfaatkan laman sosial seperti ini.
Bersyukur kita tidak hidup di zaman komputer sebesar bilik darjah aku masa darjah enam, kita setiap hari dibanjiri dengan maklumat dan info. Media menjadi semakin telus, walaupun adanya kuasa-kuasa besar yang masih cuba menipu fakta-fakta. Manusia menjadi semakin pintar dengan kewujudan internet. Kita tidak mudah-mudah ditipu lagi, ok sekali lagi tarik balik, bukan KITA, tapi mereka nun di Arab. KITA? Bodoh yang amat, sumber paling dipercayai ialah Utusan dan Berita Harian yang hari-hari buat fitnah dan memesongkan aqidah manusia dengan menulis PENDAPAT mereka mengikut ajaran nafsu, surat khabar kegemaran kita pula Metro dan Kosmo yang saling x tumpah macam mastika.
Mak bapak kau bayar bil internet mahal-mahal agar kau buka youtube dengar ceramah agama ke, lagu maher zain ke, tapi harapan tinggal harapan. Nak bukti? bukak alexa.com, nun no.37 tuh apa? x kan mak bapak korang pulak nak tengok benda-benda x senonohkan. Sah-sah la remaja yang tengok aksi-aksi mengundang laknat kat akhirat. Sampai bila kita nak jadi bangsa yang bodoh?
Aku rasa sudah masa remaja di Malaysia belajar serba sedikit pasal dunia. Erti kehidupan dan mula mengambil bahagian dalam setiap perkara dan mengelakkan sikap langsung tidak campur tangan, macam Ketua Negara kita, sebab dia pengecut. X kan para remaja nak ikut jejak langkah yang tidak baik? Sudah masanya kita kenal apa yang hak dan apa yang batil.
Aku harap yang baca ni, sebar-sebarkan. Aku minta maaf ayat aku hari ini sangat kasar lagi meminta tamparan, tapi aku cuba menjadi sejujur mungkin, BOLEH TAK BICARA SERIUS?

assalamualaikum

1 ulasan:

harizmh berkata...

http://blogserius.blogspot.com/
serius weyh...