Ahad, 25 Mei 2008

Janji Politik

Baru beberapa minit td..
di Bulitin Utama tv3..dipaparkan bahawa apa yg dijanjikan kerajaan pakatan rakyat hanyalah janji politik..mereka mengatakan sudah 70 hari namun janji yg ditunaikan amad sedikit.

Tan Sri Musa Hitam,bekas TPM,turut menjadikan perkara ini sebagai lawak di dalam sebuah upacara formal.

Perkara ini, pada pendapat saya amat menyedihkan.Malahan ianya menunjukkan bahawa media elktronik ini hanyalah proksi kerajaan yang sdg terumbang ambing dan masih bercakaran sesama sendiri..

Kenapa saya luahkan perkara ini.Sebabnya saya sudah meluat melihat tindakan kerajaan Paklah yg hanya sibuk menggunakan media utk memburukkan pakatan rakyat.Adakah mereka tidak sedar bhw rakyat tidak gemar akan tindak tanduk ini.Sedangkan mereka sudah diundi keluar dr 5 negeri yg plg byk memberi pendapatan negara.Mereka sepatutnya menjalankan tugas utk mengembalikan negaram Malaysia sebagai negara yg hebat.

Mungkin saya tidak layak untuk mengundi,namun negara Malaysia ialah negara demokrasi.Semua rakyat berhak memberi pendapat mereka.

Seterusnya,tv3 menemu ramah TS Khalid Ibrahim,mb selangor.TSKI menyatakan bhw fokus utama mereka skrg ini ialah membantu rakyat yg miskin.Dan perkara ini termaktub dlm manifeto mereka.Jikalau dilihat,laporan seorg pelajar mengenai janji Pakatan Rakyat,mengatakan bhw dia tidak mendapat bayaran rm1000 yg dijanjikan dlm manifesto kerajaan PR.Saya merasakan org yg membuat laporan BODOH.Jikalau difikirkan x kan lah kerajaanPR hendak mengotakan semua janji dlm mase 70 hari..sdgkan mereka mempunyai 4tahun setengah lg..maksudnye..lebih 10 kali ganda hari yg mereka perintah buat sekarang..jikalau hari ini mereka sudah menunaikan 20 percent janji mereka..dlm masa 5 thn..mungkin mereka akan menunaikan 200 peratus janji mereka..Maksudnye,kita akan benefit lebyh.

Sebaliknya,tv3 mengatakan bhw TSKI hanyalah memberi alsan utk menyenangkan hati rakyat.

Di Pulau Pinang,semua guru KAFA dapat peningkatan alaun.Sebaliknya,di negeri2 yg dieprintah BN,permohonan guru KAFA untuk kenaikan alaun langsung tidak diendahkan.

Di Selangor,20 m cubic air bakal diberi percuma.Namun tidak diluluskan kerajaan pusat.Kemudian media mengatakan bahawa kerajaan selangor tipu rakyat.Mengapa kerajaan pusat nk menghalang niat murni nk bg air percuma,sedangkan bukan merugikan kerajaan pusat.Kerajaan negeri yg bayar.Ini menunjukkan bhw kerajaan pusat sebenarnya yg tidak menunaikan janji.Meningkatkan taraf kehidupan rakyat kononnya.Mengapa mereka tidak meluluskan projek air free nih.Kan rakyat boleh berjimat.

Di selangor,projek penternakan babi moden.Saya rasa semua sudah tahu niat sebenarnya.Tapi ada yang membangkitkan bahawa rm100 juta yg akan digunakan membazir.Rm100 juta yg bakal digunakan adalah duit yg diberi oleh United Nation(UN) dlm usaha mereka menghijau semula bumi.

Di Selangor, kita dapat lihat bagaimana kerajaan hari ini telah membongkarkan semua penyelewengan kerjaan lepas.Hal ini bukanlah fitnah semata2..malahan tuduhan disertakan bukti yg sgt kukuh.Mengapa pihak media tidak menerbitkan hal ini.Sedangkan rakyat perlu tahu kerana duit mereka yg dikebas.bukan duit org lain.

Kerajaan Pusat juga cuba membangkitkan isu perkauman dgn membesar2kan cerita karpal singh menegur sultan.Adakah salah seorang rakyat ingin menegur sultan?Benar lah kata karpal singh.malahan ada dlm perlembagaan.Bahawa sultan hanya boleh memberi nasihat dalam urusan kerajaan negeri.Jikalau benar karpal singh derhaka,mengapa tidak ada mana2 sultan yang bangkit bersuara.MENGAPA?x pelik ke?yg kene sultan,yg terasa org lain.Sultan cool je.

Berbalik pada tajuk kita,sebenarnya banyak janji kerajaan PR sudah tertunai dalam masa 70 hari.
1.Semua masjid dan pusat ibadat lain bebas mengadakan sebarang upacara agama.
2.Tiada lg penceramah yang diGAM melainkan mereka yg sesat
3.Bersih dari penyelewengan
4.Membongkar semua penyelewengan
5.Memberi bantuan kepada rakyat yg berumah kan rumah setinggan dan miskin
6.Mempercepatkan semua pembangunan

dan byk lg

Kerajaan PR mempunyai 4 tahun setengah untuk mengubah realiti sjrg dan menunaikan sagala janji.Itu bermaksud,ketika aku berumur 20 tahun,barulah org boleh mengkritik keraan baru ini sekiranya tidak menunaikan janji..

sekian,
yg benar lg ikhlas
ahmadzamri

2 ulasan:

infogue berkata...

Artikel di Blog ini bagus dan berguna bagi para pembaca.Anda bisa lebih mempromosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda topik yang terbaik bagi para pembaca di seluruh Indonesia.Telah tersedia plugin/widget.Kirim artikel dan vote yang terintegrasi dengan instalasi mudah dan singkat.Salam Blogger!!!

http://politik.infogue.com/
http://politik.infogue.com/janji_politik

shinode berkata...

okeoke...
we ll wait n see..